Jaarverslag SP Rekken Dames 1

Na vorig seizoen 5e te zijn geworden in de 3e klasse, waren we vastberaden om, ook dit jaar, het goed te gaan doen. Omdat een aantal speelsters stopten met voetbal, naar Dames 2 gingen of met tijdelijk verlof waren, kregen we aantal versterkingen, namelijk Tessa, Minjoe, Lobke en Iris.

Na drie bekerwedstrijden, waarin we uitgeschakeld werden, waren we warm gedraaid en klaar voor de competitie. De eerste wedstrijd begonnen we gelijk tegen Hoeve Vooruit, onder het motto: dan hebben we dat ook maar gehad. Deze ploeg was gedegradeerd uit de 2e klasse en het was dus ook geen schande dat we van hen verloren.

Al snel in het seizoen raakte één van onze voorroede spelers, Sharon, ernstig geblesseerd. Het was meteen duidelijk dat zij dit seizoen niet meer aan het spelen kwam. Ondanks blessureleed van verschillende speelsters werden we, in Periode 1, 8e met 10 punten.

De winterstop naderde. Iris besloot de tweede seizoenshelft bij Dames 2 te gaan spelen en Maureen stopte met voetballen, omdat ze te ver moest reizen. Ook Manon was erover uit dat ze minder wedstrijden ging voetballen, omdat ze het, wegens haar studie, te druk had gekregen. Maar daarentegen kregen we er wel twee speelsters bij: Joyce en Eline. Even later keerde ook Nienke weer terug bij Dames 1.

Na een aantal wedstrijden in de tweede seizoenshelft gespeeld te hebben, kwam ons het slechte nieuwe ten gehore dat er dit seizoen niet twee, wat gebruikelijk is in onze competitie, maar drie teams rechtstreeks degraderen. Dit nieuws sloeg in als een bom, aangezien wij op dat moment, samen met nog twee andere teams, nog niet veilig waren.

De weken hierop speelden we heel wisselend. Tegen de nummer laatst speelden we gelijk (wat ons zelfvertrouwen niet ten goede kwam), de week erop wonnen we van de nummer drie en waren we ervan overtuigd dat we in de derde klasse bleven. Ook de weken die volgden hadden we hele goede en hele slechte wedstrijden.

De laatste wedstrijd was aangebroken. In Lochuizen was hét degradatie duel. Bij winst was Lochuizen uit de derde klasse en mochten wij erin blijven. Bij verlies moesten wij een beslissingsduel tegen Gendringen en mocht Lochuizen blijven. Dit laatste werd het, dus nog een wedstrijd te gaan.

De beslissingswedstrijd werd gespeeld op 11 mei in Halle (neutraal terrein) tegen Gendringen. Na enig oponthoud, doordat onze aangewezen grensrechters de weg niet wisten, konden we dan om 10 voor 11 toch echt beginnen. Beide teams speelden erg sterk en er waren aan beide kanten kansen. De bal belandde bij ons in het goal, 0-1 voor Gendringen. Ook na rust bleven de teams aan elkaar gewaagd, maar met nog 10 minuten op de klok was het weer Gendringen die scoorde, na een ongelukkige terugspeelbal. 0-2. Dit was ook de eindstand.

Na de wedstrijd kregen we te horen dat Rood Zwart zich terugtrekt uit de derde klasse, in verband met te weinig speelsters. Na goed overleg is onze hoop nu gevestigd op onze voorzitter om toch nog onze plaats in de derde klasse te behouden.

Via deze weg willen wij alle supporters, vlaggers en iedereen die ons heeft geholpen bedanken!